Tässä blogikirjoituksessa, käsittelen alani yrityksiä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa tehokkaasti päivittäisessä toiminnassaan. Työskentelen itse rekrytoijana kansainvälisessä yrityksessä. Näen, että varsinkin suuressa yrityksessä sosiaalisen median käyttö markkinointi tarkoituksessa ja yrityskuvan luomisessa on tärkeää. Valitsin yrityksiksi, mitä tarkastelen Baronan ja Eezy henkilöstöpalvelut. Kanavat mitä valitsin heiltä sosiaalista mediasta ovat Instagram ja TikTok, koska ne ovat kanavia, joita itse käytän päivittäin paljon ja nykyään todella suuria kanavia yritykselle markkinoinnissa.
Baronalla on laaja verkosto instagramissa. Seuraajia sivustolla on reilu 3000. Päivitykset mitä Instagramiin lisätään, on ammattilaisten ottamaa kuvamateriaalia. Kuvat ovat houkuttelevan näköisiä ja niistä huomaa, että ne ovat tarkasti suunniteltuja. Kuvat luovat positiivista kuvaa Baronalla työskentelevistä ihmisistä. Kuvateksteissä kuvaillaan erilaisia avoimia työpaikkoja, kerrotaan uratarinoita, sekä kerrotaan erilaisia työnhakuun liittyviä vinkkejä ja pohdintoja. Lisäksi yritys mainostaa erinäisistä koulutuksistaan, jota järjestetään työnhakijoille. Tämän kaltainen materiaali auttaa sivulla kävijän heti ymmärtämään, mistä sivulla on kyse. Yrityksestä jää todella positiivinen kuva, koska sivuilla otetaan huomioon kävijäryhmä, jotka useimmin varmasti ovat aktiiviset työnhakijat, jotka haluavat löytää yrityksestä lisää tietoa. Barona käyttää myös hyvin Instagram stories osiota, lisäämällä kävijöilleen muun muassa erilaisia kyselyitä.
Eezyn Instagram tilin käyttötarkoitus on hyvin samanlainen kuin Baronan. Sivulla tuodaan esille myös uratarinoita ja työpaikkailmoituksia, mutta lisäksi myös täytepäivityksiä, kuten erilaisia mainoksia. Kuvien laatu on hieman heikohko, mutta niistä saa kuitenkin selville helposti, mihin päivitys liittyy. Yrityksen markkinointiin Eezy on käyttänyt vahvasti erilaisia arvontoja, jotka osallistuttavat sivuilla käviöitä.
TikTokkia kumpikin yritys käyttää luomalla arkipäiväistä sisältöä, jota luultavimmin tuottavat yrityksessä työskentelevät markkinoinnista vastaavat henkilöt. Tämä lisää mielestäni hyvin rentoa työnantajamielikuvaa. Videot mitä tileille lisätään ovat joko erilaisia hauskoja ”vitsivideoita” ja lisäksi erilaisia työnhakuun liittyviä vinkkejä, kuten miten käyttää LinkedInia hyvin. Yrityksen markkinointi on vahvempaa Baronalla ja videoista saa selkeämmän yrityskuvan.
Mielestäni kummatkin yritykset käyttävät hyvin sosiaalista mediaa hyödyksi markkinoinnissaan ja yrityskuvan luomisessa. He ovat onnistuneet luomaan sisältöä, joka tavoittaa kohderyhmän, eli työnhakijat.
Lähteet:
Barona Instagram. Luettavissa https://www.instagram.com/baronasuomi/?hl=fi. Luettu 20.5.2022
Eezy henkilöstöpalvelut Instagram. Luettavissa https://www.instagram.com/eezyhenkilostopalvelut/?hl=fi. Luettu 20.5.2022.
Kommentit
Lähetä kommentti