Siirry pääsisältöön

Sosiaalisen median käyttö

Tässä blogikirjoituksessa, käsittelen alani yrityksiä, jotka käyttävät sosiaalista mediaa tehokkaasti päivittäisessä toiminnassaan. Työskentelen itse rekrytoijana kansainvälisessä yrityksessä. Näen, että varsinkin suuressa yrityksessä sosiaalisen median käyttö markkinointi tarkoituksessa ja yrityskuvan luomisessa on tärkeää. Valitsin yrityksiksi, mitä tarkastelen Baronan ja Eezy henkilöstöpalvelut. Kanavat mitä valitsin heiltä sosiaalista mediasta ovat Instagram ja TikTok, koska ne ovat kanavia, joita itse käytän päivittäin paljon ja nykyään todella suuria kanavia yritykselle markkinoinnissa. 

 

Baronalla on laaja verkosto instagramissa. Seuraajia sivustolla on reilu 3000. Päivitykset mitä Instagramiin lisätään, on ammattilaisten ottamaa kuvamateriaalia. Kuvat ovat houkuttelevan näköisiä ja niistä huomaa, että ne ovat tarkasti suunniteltuja. Kuvat luovat positiivista kuvaa Baronalla työskentelevistä ihmisistä. Kuvateksteissä kuvaillaan erilaisia avoimia työpaikkoja, kerrotaan uratarinoita, sekä kerrotaan erilaisia työnhakuun liittyviä vinkkejä ja pohdintoja. Lisäksi yritys mainostaa erinäisistä koulutuksistaan, jota järjestetään työnhakijoille. Tämän kaltainen materiaali auttaa sivulla kävijän heti ymmärtämään, mistä sivulla on kyse. Yrityksestä jää todella positiivinen kuva, koska sivuilla otetaan huomioon kävijäryhmä, jotka useimmin varmasti ovat aktiiviset työnhakijat, jotka haluavat löytää yrityksestä lisää tietoa. Barona käyttää myös hyvin Instagram stories osiota, lisäämällä kävijöilleen muun muassa erilaisia kyselyitä.

 

Eezyn Instagram tilin käyttötarkoitus on hyvin samanlainen kuin Baronan. Sivulla tuodaan esille myös uratarinoita ja työpaikkailmoituksia, mutta lisäksi myös täytepäivityksiä, kuten erilaisia mainoksia. Kuvien laatu on hieman heikohko, mutta niistä saa kuitenkin selville helposti, mihin päivitys liittyy. Yrityksen markkinointiin Eezy on käyttänyt vahvasti erilaisia arvontoja, jotka osallistuttavat sivuilla käviöitä. 


TikTokkia kumpikin yritys käyttää luomalla arkipäiväistä sisältöä, jota luultavimmin tuottavat yrityksessä työskentelevät markkinoinnista vastaavat henkilöt. Tämä lisää mielestäni hyvin rentoa työnantajamielikuvaa. Videot mitä tileille lisätään ovat joko erilaisia hauskoja ”vitsivideoita” ja lisäksi erilaisia työnhakuun liittyviä vinkkejä, kuten miten käyttää LinkedInia hyvin. Yrityksen markkinointi on vahvempaa Baronalla ja videoista saa selkeämmän yrityskuvan.

 

Mielestäni kummatkin yritykset käyttävät hyvin sosiaalista mediaa hyödyksi markkinoinnissaan ja yrityskuvan luomisessa. He ovat onnistuneet luomaan sisältöä, joka tavoittaa kohderyhmän, eli työnhakijat. 


Lähteet:

Barona Instagram. Luettavissa https://www.instagram.com/baronasuomi/?hl=fi. Luettu 20.5.2022

Eezy henkilöstöpalvelut Instagram. Luettavissa https://www.instagram.com/eezyhenkilostopalvelut/?hl=fi. Luettu 20.5.2022. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma

Sosiaalisen median hyödyntämissuunnitelma Osallistuvat opiskelijat: Emmi Lamberg – emmi.lamberg@myy.haaga-helia.fi Suunnitelman nimi: Naisten jalkapalloedustusjoukkueen esilletuonti ja markkinointi sosiaalisessa mediassa. Suunnitelman tavoite: Tavoitteena on saada tuotua hyödyt esille sosiaalisen median eduista jalkapalloharrastustoiminnassa. Joukkue käyttää tällä hetkellä pääsääntöisesti Instagramia sosiaalisen median kanavana, joten sisältöä löytyy jo paljon. Suunnitelma tavoitteena on lisätä myös sosiaalisen median käyttö TikTokkiin ja kasvattaa Instagramin kävijä- sekä seuraaja määrää. Kohderyhmä/kuvaus: Edustusjoukkueena kustannukset ovat kausittain korkeat, erinäisten kulujen, kuten pelivarusteiden, kenttävuorojen sekä pelimatkojen takia. Joukkueessa on tällä hetkellä noin 25 pelaajaa, joille kausittain tarjotaan mahdollisuus harrastaa pienillä kustannuksilla. Sitä varten kausittain etsitään erilaisia sponsoreita tukemaan toimintaa. Sosiaalinen media on yksi houku...

CC ja tekijänoikeus

Tässä blogikirjoituksessa tulisi näkyä CC ja tekijänoikeus. Käsittelen aihetta omasta näkökulmasta minulle merkittävästä aiheesta. Valitsin aiheeksi minkälaista osaamista HR-ammattilaisilta tarvitaan nykyään. Työskentelen itse alalla, joten tämä on minulle tärkeää tietää.    Neljä keskeistä aihetta tämän päivän ja tulevaisuuden henkilöstöhallinnossa ovat HR-analytiikka, uudet teknologiat, uusi työ ja Y-sukupolvi sekä työntekijöiden etusijalle asettaminen (Sympa 2020). HR-ammattilaisten rooli mukautuu jatkossa liiketoiminnan yhteistyön tukemiseen, teknologiajohtamiseen ja henkilöstöhallinnon ydinkyvykkyyksiin liittyvin osaamisiin (Sofigate 2020). Nämä neljä aihetta voidaan mukauttaa HR-ammattilaisen rooliin.   Kuva 1. Tekoäly ja henkilöstöjohtaminen ( CC BY 2.0 ) Y ksi tärkeimpiä muutoksia HR-työssä 2020 luvulla on digitaalinen murros. Teknologian lisääntyy arkipäiväisessä elämässämme ja työssämme, kuten myös HR-työssä. Tämän myötä esimerkiksi ohjelmistorobotiikka, tekoäly...

Sosiaalisen median käyttö

Heippa ja tervetuloa seuraamaan blogiani sosiaalisen median mahdollisuuksista töissä ja vapaa-ajalla!    Blogikirjoituksen aiheena tässä kirjoituksena on sosiaalisen median palvelu, jonka itse tunnen parhaiten. Lisäksi mietin, mikä sosiaalisen median sovellus on minulle tuntematon, mutta hyödyllinen urani kannalta.    Käytän itse päivittäin paljon sosiaalista mediaa, kuten Instagramia, Facebookkia, Snapchattia ja WhatsAppia. Käytän sosiaalista mediaa yhteydenpitoon ystäviini, erilaisten julkaisujen lukemiseen ja omien kuvien päivittämiseen. Näen, että palvelu mitä käytän eniten ja tunnen parhaiten, on Instagram.    Instagramia voi käyttää esimerkiksi henkilökohtaisessa elämässä kuvien ja storyen päivittämiseen ja lisäksi yritystoiminnassa yrityksen markkinointiin. Se on ilmainen kuvien jakopalvelu ja sosiaalinen verkosto. Palvelussa käyttäjät voivat jakaa kuvia ja videoita, sekä kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Lisäksi Instagramista löy...